jueves, 25 de marzo de 2010

La Organització Hipertext

Introducció

Degut a la evolució natural de les empreses i els seus mercats d'actuació al llarg del temps, les estructures organitzatives de les mateixes també han tingut d'evolucionar per adaptar-se als nous requeriments.

Actualment, i a diferència de fa uns anys, coneixement i innovació son dos elements que han deixat de ser fortaleses, per passar a ser un requisit indispensable per la supervivència de les empreses a llarg termini.

És per aquest motiu que, al llarg de les últimes dècades han anat apareixent nous tipus d'estructures organitzatives. Una d'aquestes noves estructures és l'anomenada Estructura d'Hipertext.



Definició del concepte i característiques del model
Segons Nonaka y Tekeuchi (1995), la Organització Hipertext és la conseqüència de la estructura organitzativa en xarxa basada en el coneixement y l'aprenentatge organitzatiu, capaç de crear noves formes de relació i interactuar electrònicament a través de xarxes telemàtiques, tant internament com externament.

Podríem dir que les estructures hipertext solucionen els inconvenients de la adhocràcia i en potencien els seus punts positius.

En la realitat, la filosofia que construeix la estructura hipertext parteix de la formació d'uns equips multidisciplinaris que treballen amb un client per poder innovar per a ells o per a la pròpia empresa a la que pertanyen. D'aquesta manera s'aconsegueix que la recol•lecció, control i gestió de la informació sigui més efectiva, i d'aquesta manera intentar passar aquell coneixement tàcit, a coneixement explícit.

Es diu que una organització hipertext ben portada es pot definir com una organització especialment dotada per a la creació i gestió del coneixement, i caracteritzada per la coexistència amb estructures i plans organitzatius.






Tal i com es pot observar en la il•lustració anterior, la organització continua podent conservar la seva estructura inicial, i és a partir d'aquesta que es van creant equips multidisciplinaris de forma que se'n augmenti dràsticament la seva flexibilitat i la transmissió de coneixements.

Els autors Nonaka y Tekeuchi defineixen tres capes diferenciades en el model:

Capa 1
La capa del sistema de negocis

És la capa que se'n ocupa de la part més burocràtica de la organització. Son elements essencials d'aquesta capa, la visió corporativa, la cultura organitzativa, la tecnologia, les bases de dades, etc.

Capa 2
La capa dels equips de projectes

És la capa formada per les diferents unitats multimilionaris que se'n ocupen de innovar per als clients. Aquesta capa passa a través de la capa del sistema de negocis en forma de coneixements tàcits, on s'obliga a explicitar aquests coneixements per tal de poder ser reutilitzats posteriorment.

Capa 3
La capa base del coneixement

És la capa on es recull el coneixement de tota la organització. Constitueix el magatzem del coneixement organitzatiu, i està format per els elements que suporten l'emmagatzematge d'aquesta informació, com poden ser, els sistemes d'informació, la cultura, la tecnologia, etc.

Recull de la idea principal de la estructura hipertext

El model organitzatiu hipertext permet aprofitar la eficiència i estabilitat burocràtica, i al mateix temps fomentar la capacitat creativa a través d'una estructura no burocratitzada i flexible, mitjançant la creació d'equips orientats a projectes concrets formats per persones provinents de tots els estaments de la estructura burocràtica organitzativa base.

Alguns experts han batejat aquesta estructura organitzativa com a la Inno-how.

Sobre els autors

Ikujiro Nonaka (10/05/1935): professor honorífic de la Universitat de Hitotsbashi al japó, conegut mundialment pels seus estudis sobre la gestió del coneixement i llistat pel Wall Street Journal com a una de les persones més influents en el mon del coneixement empresarial.

Hirotaka Takeuchi (16/10/1967): consultor de gestió d'empreses descrit per la revista Businessweek com un dels 10 millors consultors i professors d'empresa sobre la gestió de negocis.

Alguns exemples d'organitzacions que segueixin aquest model

Empresa: KAO

URL: http://www.kao.com/jp/en/corp/

Observacions:

Empresa Japonesa fabricant de productes químics tant per el sector de consum com per el sector industrial.

KAO aposta per la gestió del coneixement per a trobar nous productes químics orientats als consumidors i a les empreses manufactureres.



Empresa: SHARP

URL: http://www.sharpusa.com/

Observacions:

Empresa Nord-americana fabricant de equips electrònics de consum. La seva tendència cap a la gestió del coneixement és tant forta que, hi han articles que parlen de la seva estructura organitzativa com a un pas més enllà de la estructura hipertext.



Vídeos relacionats

La estructura i la innovació a la empresa



Bibliografia

http://www.gsi.dit.upm.es/~fsaez/intl/capitulos/12%20Redise%F1o%20de%20la%20empresa%20_y%20II_.pdf

http://www.learningsynergy.com/documents/6Vladica_KAOHypertext.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Ikujiro_Nonaka

http://es.wikipedia.org/wiki/Hirotaka_Takeuchi

http://www.youtube.com/

1 comentario:

  1. Benvolgut Marc,

    Una pràctica força bona. Potser cal concretar en algún punt, però, bé. Bona documentació de recolzament...
    Per una altra banda, cal aprofitar el mitjà per posar elements multimèdia (vídeos, per exemple) "encastats" al blog, no únicament les URLs.
    També falten unes conclusions on puguis emetre un judici del tema que tractes.

    Aquesta és la valoració de la pràctica-2:

    - Treball global - objectiu de la pràctica: Not
    - Format Assaig: Not
    - Fonts consultades: Not
    - Concreció: Not
    - Forma (ortografia, redacció ...): Ex
    - Elements multimèdia - gràfics: Bé
    - Entrega en el termini fixat: ??

    Nota pràctica: 70

    ResponderEliminar