lunes, 10 de mayo de 2010

Gestió del coneixement i innovació: un article d'opinió

Introducció

Per a la majoria de les persones, quan es parla del concepte de la gestió del coneixement, el primer que els hi ve al cap és, el fet de captar, organitzar i distribuir la informació de forma eficaç dins d'una organització o comunitat de persones. Però la realitat diu que, el concepte de la gestió del coneixement va un pas més enllà i introdueix la generació de nou coneixement, és a dir, la innovació que, a partir del coneixement, permet obtenir beneficis mitjançant la millora de processos, productes y serveis.

Però, és ja un tòpic la redacció d'articles i més articles sobre la gestió del coneixement, i de la importància que aquesta té sobre les bases competitives de les empreses actuals. És per aquest motiu que, sense ànims de menysprear els dos articles aportats pel professorat que, com a molts altres son bons i interessants, i si el professor Xavier m'ho permet, m'agradaria basar aquest assaig en algunes empreses reals que actualment es consideren molt actives en aquest camp d'estudi. D'aquesta manera, m'agradaria no ser un altre redactor més sobre la gestió del coneixement, i al mateix temps donar un enfocament més pràctic i interessant pels possibles lectors d'aquest bloc.


Les empreses més innovadores en la actualitat

El primer que podríem fer és presentar un llistat de les 50 empreses més innovadores del passat any 2009. A continuació en podem veure la classificació que presentava la revista americana BusinessWeek en col•laboració amb la gran coneguda consultora americana Boston Consulting Group.
Tot i no haver comprovat la veracitat de les dades que es presenten a la revista, considerant el renom de les dues empreses que hi participen, les prendrem com a vàlides. En el cas de voler-ne saber la procedència de les diferents bases del càlcul per a la seva classificació en la taula, podeu visitar la següent plana web (http://bwnt.businessweek.com/interactive_reports/innovative_50_2009/) on, en el peu de la plana hi trobareu les indicacions pertinents.


Tal hi com podem observar, la taula classifica les empreses segons la seva capacitat innovadora al mateix temps que n'indica la font més important de la procedència d'aquesta dins de la mateixa empresa. Aquesta és la informació que aporta la última de les columnes de la taula.
Altres classificacions i deduccions se'n podrien concloure de la resta de les columnes, com: situació geogràfica de la majoria de les empreses més innovadores; relació entre la seva posició respecte el creixement dels seus ingressos respecte exercicis anteriors, etc. Però aquest no n'és l'objectiu d'aquest article.

 
Activitats en que es concentren la majoria de les empreses més innovadores

 
Dins del grup de les 50 empreses més innovadores de la taula anterior, podem detectar que, moltes d'aquestes giren al voltant d'unes mateixes activitats. D'aquesta manera en podríem fer-ne la següent generalització segons la principal de les seves activitats o amb la qual es basa la seva marca (classificació orientativa i discutible):

Informàtica de consum:
Apple, Microsoft, IBM, Hewlett Packard, Lenovo
Internet :
Google, Facebook
Electrònica de consum:
Sony, Samsung Electronics, LG Electronics, Intel, 3M
Energia:
Reliance Industries, General Electric, ExxonMobil, Iberdrola, Royal Dutch Shell
Automoció:
Toyota Motor, Tata Group, Volkswagen , BMW, Honda Motor, Daimler, Ford Motors, Fiat
Videojocs:
Nintendo
Telecomunicacions:
Research In Motion, Nokia, AT&T, Vodafone, Telefónica, Verizon Communications, Cisco Systems
Comercialització o agrupacions:
Wal-Mart Stores, Amazon, Procter & Gumble, Virgin, Target
Alimentació:
McDonald's , Coca-Cola, Nestlé
Cinema:
Walt Disney
Consultoria:
Infosys
Materials:
ArcelorMittal
Finances:
HSBC Holdings, Banco Santander, JPMorgan Chase
Química:
Johnson & Johnson
Línees Aéreas:
Southwest Airlines

 
Òbviament, el sector de la automoció és el més valorat en aquesta classificació, seguit del de les telecomunicacions, l'electrònica de consum i la informàtica de consum. Però, fora d'aquestes obvietats, sovint ens trobem alguna sorpresa, com pot ser el cas de Walt Disney, empresa nord-americana mundialment coneguda pels seus llarg metratges per a públics generalment infantils; el cas Southwest Airlines, una Companyia Aérea nacional dels estats units; o la recent Facebook basada en una nova xarxa social d'accés gratuït.
Però, de totes les empreses de la classificació, només unes quantes resulten familiars per a la majoria de la gent. Generalment, aquelles empreses que no inverteixen en grans campanyes publicitàries o no comercialitzen els seus productes i serveis a escala internacional, passen desapercebudes en la majoria d'articles d'opinió, pel que no és d'estranyar que, en els deu darrers articles sobre innovació que he llegit, sis d'ells basessin tots els seus exemples en la companyia 3M.
És per aquesta raó que, a continuació, m'agradaria descriure'n algunes d'aquelles que, tot i ser grans referents en el seu sector, degut a la seva baixa influencia en els mercats internacionals, no es coneixen prou o no es prenen en consideració en la majoria d'articles, debats o altres intercanvis d'opinió sobre innovació.
Reliance Industries Limited

Web: http://www.ril.com/
Empresa asiàtica privada amb seu situada a la Índia que es dedica majoritàriament al sector energètic i als materials. És la major de les empreses privades de la Índia i te uns ingressos aproximats de 28 bilions de dòlars americans anuals. És també el major fabricant de fil de poliester i un dels deu majors en productes petroquímics del mon.

Com se'ns podia escapar una empresa d'aquestes dimensions i característiques?

Infosys

Web: http://www.infosys.com



Empresa asiàtica privada amb seu situada a Pune, Índia, que es dedica majoritàriament a la consultoria per a empreses. Curiosament, va ser fundada l'any 1981 amb un capital inicial de 250 dòlars americans i actualment te una capitalització de mercat de 33 bilions de dòlars americans. La seva major font d'innovació es troba en els processos.
Com se'ns podia escapar la única empresa de consultoria que ha entrat a formar part del llistat de les 50 millors innovadores, i ha passat d'un capital de 250 dòlars a un de 33 bilions de dòlars en 29 anys?

 
Arcelot Mittal

Web: http://www.arcelormittal.com

És la major empresa d'acers del mon, amb uns ingressos anuals d' aproximadament 65.1 bilions de dòlars americans anuals, i opera en 9 mercats de borsa, 4 dels quals, es situen a España. La seva seu es troba a Luxemburg, a Europa.

Com podíem passar per alt una empresa que opera en quatre dels mercats de borsa del nostre propi país?

Banco Santander

Web: http://www.santander.com


El Grup Santander és la quarta entitat financera més important del mon pel que respecta a beneficis, i el vuitè pel que respecta a capitalització de mercat. Ocupa la posició quaranta-dos de les empreses més innovadores del 2009, just per sota de 3M i per sobre de marques tan importants com Nike, Fiat o Royal Dutch Shell.


Qui diu que no hi ha poder innovador al nostre país? Com pot ser que els espanyols siguin tan incompetents però puguin posseir el quart banc més important del mon? Com pot ser que tinguem l'autoestima tant baixa?


Els espanyols, grans innovadors ofegats pel poder dels mitjans de comunicació


Tot i que recentment se'ns ha titllat d'incompetents, en la meva opinió més personal, només ha estat un atac extern que no ha fet més que minvar l'autoestima dels espanyols. No hem d'oblidar que aquest país ha escrit molta més història que molts dels altres que avui dia es pengen les medalles, i que, només cal reprendre aquell esperit d'innovació que antany posseíem irrevocablement.

Els mitjans de comunicació han dibuixat una realitat fictícia que ha estat presa com a una situació real, fent que les persones quedessin absortes i oblidessin el que passa realment en el mon. Sense haver-ho anunciat anteriorment, hem pogut veure com al descriure empreses com Reliance Industries Limited o Arcelot Mittal que no organitzen grans campanyes publicitàries, tot i ser autèntics referents, la gran majoria de gent no n'és conscient ni de la seva existència.

Per justificar el perquè de la meva opinió i acabar aquest article, aquí os deixo alguns dels motius pels que ningú te el dret dir que aquí no hi ha talent.










No hay comentarios:

Publicar un comentario